Natuurlijk Eten & Genezen

‘De vlinder’ in onze keel

schildklierDe schildklier is een vlindervormig orgaan in de hals. De hormonen die door de schildklier worden geproduceerd, spelen een belangrijke rol in de stofwisseling en in het regelen van het gewicht.  Als de schildklier niet goed werkt, gebruikt het lichaam de energie langzamer of sneller dan hij zou moeten. De bekendste klachten zijn een te snel werkende schildklier (hyperthyroïdie) of een traag werkende schildklier (hypothyroïdie).

Chronische stress,  ontregeling van de bloedsuikerhuishouding, erfelijke aanleg, veel bloedverlies door bijvoorbeeld een operatie,  infecties en voedselovergevoeligheid kunnen oorzaak zijn voor een storing in de schildklierwerking. Vrouwen hebben zes tot acht keer meer kans een schildklieraandoening te ontwikkelen dan mannen; vooral in de periode van de overgang kunnen zich deze klachten ontwikkelen.

Schildklierproblemen kunnen (mede) veroorzaakt worden door tekorten van deze voedingsstoffen Naast jodium zijn o.a. selenium, zink, magnesium, vitamine A, vitamine D, vitamine B 12 en vitamine E van groot belang voor een goede schildklierfunctie. Vit D is pas recentelijk erkend als een vitamine die heel vaak tekort is.

Van een aantal medicijnen is bekend dat ze de omzetting van schildklierhormonen afremmen. Voorbeelden zijn lithium, antidepressiva, zoals Prozac, corticosteroïden (Prednison). Maagzuurremmers en bloeddrukverlagende medicijnen (plastabletten) kunnen de opname van belangrijke mineralen verlagen of het verbruik van schildklierregulerende voedingsstoffen verhogen.

Verder is nog bekend dat fluoride (tandpasta) en kwik de normale schildklierfunctie ernstig kunnen verstoren.

Afwijkingen van de schildklier kunnen getest worden via het bloed, temperatuurmeting en/of urineonderzoek.

Behalve een gezond eetpatroon met veel vers groentes en fruit,  gezonde vetten  en volwaardige eiwitten  zijn deze voedingsmiddelen een extra steun voor een gezonde schildklierwerking.

Pompoenpitten (vanwege het  zink , mineralen en aminozuur tyrosine) een handvol per dag bijvoorbeeld in de sla of in de soep of lekker knabbelen.

Paranoten (selenium)  2 tot 3 per dag zijn voldoende.

Eieren bevatten veel o.a. veel B-vitamines. Regelmatig twee eitjes in plaats van vis of vlees zorgt alsnog voor een gezond eiwitbron.  Kies voor het biologische ei van vrijlopende kippen met zo min mogelijk graanvoer.

Koolsoorten – alle koolsoorten hebben positief invloed op de schildklier, ongeacht of snel of traag werkende schildklier.

(Biologische) Roomboter als gezonde bron van vitamine A.

Verse kruiden zoals peterselie (veel mineralen, reinigend) als smaakmaker.

Noten – het liefst rauw (dus niet gebrand of gezouten) vanwege de gezonde vetzuren en mineralen

Jodium – het belangrijkste mineraal voor de schildklier wordt opgenomen via de mond, longen of huid. Mensen met een te snel werkende schildklier moeten zeker voorzichtig zijn met de inname van voedingsmiddelen met jodium en zeker geen gejodeerd zout gebruiken. Zeevis, zeewieren en spirulina zijn maar met mate (of soms zelfs helemaal niet) aan te bevelen bij schildklierklachten. (Overleg de inname van extra jodiumhoudende voedingsmiddelen of supplementen met uw behandelaar, zeker als al een schildklierziekte gediagnosticeerd is of u medicatie gebruikt.)

Zeevis  (jodium, Vit A , B12 en Vit D) regelmatig als gezond eiwitbron bij de lunch of avonds. Kies ook vaak de kleinen visjes zoals sardientjes of ansjovis.

Zeewier –  zijn ook een goed jodium- en mineralenbron, zeker ook voor vegetariërs.  Voor mensen die niet van de uitgesproken smaak van zeewieren houden zijn kelpnoodles zeker een ideale vervanger. Deze zijn vrij smaakneutraal, glutenvrij en makkelijk te combineren.

Nog behoefte aan een extra  ‘superfood’? Dan kan je aan Maca en Spirulina denken.

Maca  staat bekend om zijn vermogen hormonen te reguleren.   Dit kan als extra steun worden ingezet.  Biologische spirulina tabletten zijn een goede bron van jodium, veel mineralen en eiwit. Bespreek de inname van superfoods met je therapeut voor een goede dosering.

De ervaring in de praktijk laat zien dat vooral vrouwen in de overgang in combinatie met schildklierklachten en gewichtsproblemen met het persoonlijk voedingsprogramma wel overtollige kilo’s kwijt kunnen raken. Bel of mail gerust voor meer informatie.

Behalve de juiste voeding hebben rust en ontspanning maar ook voldoende beweging een positieve invloed – ook op de schildklier.

Verder zijn bij schildklierproblemen goede resultaten met een constitutionele homeopathische behandeling mogelijk.

Dit artikel delen met anderen:

Geplaatst door Sabine, klassiek homeopaat & voedingsdeskundige

Sabine

Sinds 2005 werkt Sabine als homeopaat in haar praktijk en heeft zij mensen begeleid met een leeftijd variërend 3 maanden tot 101 jaar. Sinds 2009 begeleid zij ook mensen met gewichtsproblemen en/of vragen over hun voedingspatroon. Natuurlijke voeding geldt als basis voor een gezond lichaam met een persoonlijke aanpak. Vaak wordt het voedingsadvies ook gebaseerd op uw bloedwaardes met het individueel voedingsplan van Metabolic Balance®.

Gerelateerde artikelen